Blog o Ochronie Tożsamości Szczegoly

Szczegoly

  poprzedni wpis następny wpis  

2020-06-23 | Fellowes Polska SA

Wraz ze zbliżającym się okresem wakacyjnym, pomimo pandemii koronawirusa, większość z nas będzie cieszyła się wakacyjnymi wyjazdami i odpoczynkiem w turystycznych destynacjach. I chociaż odpoczynek od codziennej rutyny stanowi przyjemną perspektywę, wakacje mogą przerodzić się w koszmar, jeśli dokumenty osobiste takie jak paszporty, karty pokładowe lub nawet laptop czy smartfon zostaną utracone. Aby pomóc podróżnym cieszyć się wolnym od stresu czasem, warto zwrócić uwagę na bezpieczeństwo danych w branży turystycznej.

Z badania Data Protection Report1, przeprowadzonego w 2019 r. wynika, że pomimo faktu, że turyści podróżują z dużą ilością dokumentów, aż 88% właścicieli hoteli traktuje priorytetowo bezpieczeństwo cyfrowe, jednocześnie pozostawiając zaniedbaną dokumentację papierową. Pomimo tego, że w większości hoteli istnieją procedury postępowania z dokumentacją papierową, badanie ujawniło, że niemal połowa personelu nie wie, że takie zasady dotyczące przechowywania i usuwania poufnych dokumentów obowiązują. W czasach, kiedy jedno naruszenie bezpieczeństwa danych może spowodować milionowe straty, pomijając naruszenie reputacji i utratę zaufania wśród klientów, hotele i ośrodki wypoczynkowe muszą zrobić znacznie więcej, aby wykazać swoje zaangażowanie w sprawę.

Oto kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne dla menedżerów branży hotelarskiej:

Po pierwsze, właściciele hoteli powinni cyklicznie szkolić swoich pracowników w zakresie znaczenia bezpieczeństwa danych gości hotelowych, w tym koniecznie przed tzw. "wysokim sezonem". Biorąc pod uwagę, że tylko 14% hoteli regularnie szkoli pracowników w zakresie procedur bezpieczeństwa informacji, to ten stan musi ulec zmianie. Po przybyciu gości do hotelu personel recepcji powinien zapytać czy życzyli by sobie zniszczenia niepotrzebnych kart pokładowych lub innych dokumentów podróży w niszczarce. Wdrożenie planu szkoleń przez cały rok jest jednym ze sposobów zmniejszenia ryzyka wystąpienia naruszenia danych.

Po drugie, personel hotelu powinien zawsze upewnić, że wszyscy goście mają do dyspozycji sprawny sejf lub szafkę zamykaną na klucz na większe urządzenia lub dokumenty. Goście hotelu powinni mieć również możliwość skorzystania z profesjonalnej niszczarki do niszczenia niepotrzebnych dokumentów. Jak wynika z badania Date Protection Report1 tylko 35% hoteli dysponuje tego typu udogodnieniami, co oznacza, że w pozostałych obiektach należy skoncentrować się na wzmożonej ochronie danych.

Branża hotelarska powinna wykazać, że bezpieczeństwo informacji jest priorytetem. Można to łatwo komunikować gościom hotelu, dołączając zasady polityki prywatności podczas meldunku lub w informatorach dostępnych w pokojach. Okazuje się, że niemal wszyscy respondenci wspomnianego badania uważają, że muszą zrobić więcej, aby pokazać pracownikom i gościom hotelowym, w jaki sposób chronią dane osobowe i poufne informacje. Włączając zasady ochrony danych do materiałów hotelowych i udostępniając możliwość niszczenia dokumentów czy sejfy i zamykane szafki, można to łatwo wdrożyć.

Branża hotelarska nie jest oczywiście jedyną, w której istnieje ryzyko naruszenia danych – stanowi ona jednak 12% globalnych naruszeń bezpieczeństwa wg raportu Trustwave Global Security2 z 2016 r., w tym aż 28% naruszeń spowodowanych jest błędami pracowników lub zaniedbaniami. W branży, która w dużej mierze opiera się na pracownikach front-desk wiedza, jak identyfikować zagrożenia, przetwarzać dane i bezpiecznie pozbywać się poufnych informacji – niezależnie od tego, czy informacje te należą do hotelu czy gości hotelowych – jest niezwykle ważna. Wszystkie obiekty hotelowe mają obowiązek zachowania poufności wobec swoich gości, a każde nieuprawnione ujawnienie – nawet przez przypadek – może nie tylko stanowić naruszenie zaufania, ale także naruszenie przepisów prawa o ochronie danych osobowych.

Większość z nas nie rozpoznaje poprawnie poufnych informacji i chociaż oczywiste dokumenty, takie jak kserokopie dowodu osobistego lub paszportu są jednoznaczne, to równie często spotykane potwierdzenia rezerwacji lub lotnicze karty pokładowe stanowią poważne zagrożenie. Im więcej danych jest gromadzonych przez obiekty hotelowe: tym łatwiej o wyciek danych! Należy o tym pamiętać w trakcie wakacyjnego wypoczynku.

1 Data Protection Report 2019: https://www.shredit.com/en-us/data-protection/home
2 Trustwave Global Security Report 2016: https://www.trustwave.com/en-us/resources/library/documents/2016-trustwave-global-security-report