Blog o Ochronie Tożsamości Szczegoly

Szczegoly

  poprzedni wpis następny wpis  

2020-04-14 | Fellowes Polska SA | Albert Rynio

Dystansowanie społecznie wpłynęło na wzorce zachowań konsumentów on-line oraz wzrost oszustw związanych z Covid-19. Badanie TransUnion w Stanach Zjednoczonych wykazało, że 22% Amerykanów padło lub podejrzewa, że padło ofiarą oszustw cyfrowych związanych z nowym koronawirusem. W raporcie stwierdzono również wzrost o 23% globalnych transakcji handlu elektronicznego w pierwszym tygodniu po ogłoszeniu przez Światową Organizację Zdrowia pandemii koronawirusa w dniu 11 marca 2020 r. w porównaniu ze średnio-tygodniowym wolumenem w pierwszych tygodniach 2020 r. Raport TransUnion szczegółowo opisuje wpływ Covid-19 na zakupy on-line i oszustwa w cyberprzestrzeni.

Identyfikacja oszustw w sieci jest coraz trudniejsza

Rośnie liczba cyberoszustw podczas pandemii Covid-19 (źródło: depositphotos.com)

Wobec pandemii koronawirusa konsumenci coraz częściej korzystają z usług sprzedawców internetowych, przez co przedsiębiorstwa te muszą być uzbrojone z tarczę chroniącą przed cyberprzestępczością o odpowiednim poziomie bezpieczeństwa. Dystans społeczny zmienia zachowania konsumenckie na całym świecie, co bezpośrednio oddziałuje na oszustów monitorujących trendy zachowań i nowe techniki ataków. Cyberprzestępcy koncentrują się na wykorzystaniu cyfrowych połączeń detalistów z konsumentami, szczególnie teraz, gdy konsumenci wybierają zakupy on-line.

Korelacja wzrostu zakupów na platformach e-commerce z rosnącą ilością potencjalnych oszustw wynika bezpośrednio ze statystyk cyberprzestępstw i przewidywań ekspertów z branży. Raport Global E-Commerce1 z 2020 r., sporządzony przez TransUnion odnotował szokujący wzrost liczby przejęć kont klientów detalicznych na platformach internetowych o 347% w latach 2018-2019. Przy tak wielu zgłoszonych naruszeniach danych nie chodzi o sam fakt włamania na konto, ale o moment, w którym to zdarzenie nastąpiło. Gdy oszust włamuje się na konto serwisu internetowego, ma dostęp do wszystkiego co się na nim znajduje, w tym często do numerów kart płatniczych, punktów premiowych czy adresu odbioru zamówionych przesyłek, który łatwo można zmienić.

W raporcie wyszczególniono typowe metody oszustw, jak kupowanie danych logowania w sieci Dark Web, hakerstwo, wyłudzanie informacji za pośrednictwem poczty e-mail i portali społecznościowych czy socjotechniki na bazie inżynierii zachowań społecznych. Oszustwa związane ze zmianą adresu odbioru zamówionych towarów często skupione są na ostatnim ogniwie łańcucha dostaw, czyli zmianie adresu bezpośrednio w firmie kurierskiej tuż przed planowanym odbiorem paczki.

Co ciekawe spadło nadużycie oszustw związanych z punktami promocyjnymi lub programami lojalnościowymi aż o 42% od 2018 do 2019 r., na rzecz wzrostu oszustw bardziej intratnych, takich jak przejęcia kont. Wśród wszystkich transakcji handlu elektronicznego w 2019 r. aż 78% pochodziło z urządzeń mobilnych, co stanowi wzrost o 33% w stosunku do roku 2018. Wzrost o 118% oszukańczych transakcji dokonanych za pomocą urządzeń mobilnych w 2019 r. jest nadal rosnącym trendem wraz coraz z postępującą technologią oraz szerokopasmowym Internetem mobilnym dostępnym dla coraz większej liczby osób.

Poniżej przedstawiamy proste techniki, które można zastosować, aby powstrzymać próbę cyberoszustw w dobie pandemi Covid-19:

  1. Nie klikaj wiadomości e-mail, które wydają się podejrzane lub fałszywe.
  2. Wyłącz automatyczne ładowanie obrazów na swoim koncie e-mail.
  3. Użyj hasła do logowania na urządzeniach mobilnych i rozważ użycie kodu PIN do karty SIM swojego smartfona.
  4. Zweryfikuj wydawcę reklamowanej aplikacji na telefon lub rozszerzenia do przeglądarki internetowej.
  5. Zachowaj czujność podczas połączeń Bluetooth i za pośrednictwem publicznych sieci Wi-Fi, które można łatwo wykorzystać do dostępu do urządzenia.
  6. W miarę możliwości włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), np. Authy lub Google Authenticator.
  7. Dbaj o często aktualizację swojego oprogramowania antywirusowego.

Podobnie jak w przypadku każdego kryzysu gospodarczego i społecznego rozprzestrzenianie się koronawirusa stworzyło nowe zgrupowanie cyberoszutów intensyfikujących swoje działania wokół pandemii. Generalna zasada jest jedna: Uważaj na wszelkiego rodzaju oszustwa i dezinformacje znalezione w Internecie, w swojej skrzynce pocztowej, a nawet w wiadomościach tekstowych i zachowaj ostrożność!

1 Global E-Commerce in 2020: Redefining the Retail Experience as Shopping Patterns Change", TransUnion 2020