Blog o Ochronie Tożsamości Szczegoly

Szczegoly

  poprzedni wpis następny wpis  

2020-01-21 | Fellowes Polska SA

Większość z nas udostępnia niektóre dane osobowe w Internecie, a wraz z każdą nową aplikacją, urządzeniem lub technologią cyberprzestępcy mają nową szansę na ich kradzież i nielegalne wykorzystanie. Złodzieje tożsamości często wykorzystują Twoje imię i nazwisko, datę urodzenia, adres, numer karty kredytowej i inne dane osobowe w celu popełnienia oszustwa. Mogą ubiegać się o karty kredytowe i pożyczki, przekierowywać pocztę, podpisywać umowy z operatorami telekomunikacyjnymi, wynajmować pojazdy, kupować i otrzymywać towary, a nawet podejmować pracę. Istnieje wiele powodów dla których należy zachować czujność wobec kradzieży tożsamości.

Skąd wiadomo, że padłeś ofiarą kradzieży tożsamości?

Śledź udostępnianie informacje! Jeśli otrzymujesz wyciągi z kart kredytowych lub rachunku z zobowiązaniami, których nie podjąłeś, zbadaj je i wyjaśnij w placówce banku. Jeśli otrzymałeś potwierdzenie dotyczące podżyrowanych kredytów lub powiadomienie z firm windykacyjnych: nie ignoruj tych informacji – sprawdź je jak najszybciej!

Jeśli padłeś ofiarą kradzieży tożsamości, podejmij następujące kroki:

  1. Natychmiast zgłoś przestępstwo policji i poproś o kopię raportu policyjnego jako dowodu w sprawie dla każdej organizacji, z którą będziesz musiał się skontaktować.
  2. Poproś bank / instytucję finansową lub wydawcę karty kredytowej o tymczasowe zablokowanie dostępu do rachunku, a karty płatnicze unieważnij.
  3. Skontaktuj się z Biurem Informacji Kredytowej i poproś o udostępnienie informacji o zaciągniętych zobowiązaniach finansowych.
  4. Zgłoś kradzież dowodu osobistego w najbliższym urzędzie gminy lub miasta.
  5. Skontaktuj się operatorem przesyłek pocztowych, jeśli podejrzewasz że Twoje przesyłki zostały przekierowane pod inny adres.
  6. Poinformuj dostawcę telefonii komórkowej, telewizji kablowej i Internetu, że padłeś ofiarą oszustwa i nieautoryzowanego wykorzystania Twoich danych.

W krajach wysoko rozwiniętych technologicznie i gospodarczo istnieją polisy ubezpieczeniowe rekompensujące koszty oszustwa na opłaty prawne, poświadczenia notarialne i utracone zarobki oraz odszkodowanie.

Zmniejsz ryzyko kradzieży tożsamości!

Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami dotyczącymi bezpieczeństwa cybernetycznego i mądrze zarządzaj swoimi danymi osobowymi:

  • Zachowaj ostrożność podczas korzystania z kart kredytowych. Ogranicz liczbę kart kredytowych, które nosisz w portfelu i których nie używasz.
  • Natychmiast zgłaszaj zagubione lub skradzione karty kredytowe i nieznane obciążenia rachunku.
  • Niszcz niepotrzebne wyciągi z banków lub instytucji finansowych w niszczarce lub przechowuj je w bezpiecznym miejscu.
  • Nie podawaj danych osobowych przez telefon, pocztę ani przez Internet, chyba, że nawiązałeś kontakt i wiesz z kim masz do czynienia.
  • Wyczyść natychmiast swoją skrzynkę pocztową, jeśli podejrzewasz nieautoryzowany dostęp do swojej poczty e-mail.
  • Zwróć uwagę na terminy płatności swoich zobowiązań lub przychodów. Skontaktuj się z wierzycielami, jeśli płatności nie wpłyną na czas.
  • Nie trzymaj w portfelu zbyt wielu danych osobowych. Utrata tylko jednego dokumentu może doprowadzić do poważnych konsekwencji prawno-finansowych.
  • Zapamiętaj i regularnie zmieniaj kody PIN i hasła komputerowe. Nie zapisuj ich, ani nie używaj oczywistych informacji do ich odzyskania.
  • Skorzystaj z technologii zwiększającej bezpieczeństwo i prywatność podczas korzystania z Internetu, takiej jak podpis cyfrowy, szyfrowanie danych i usługi anonimizacji.
  • Upewnij się, że Twoja karta płatnicza została wykorzystana podczas transakcji tylko raz i zawsze osłaniaj klawiaturę podczas wprowadzania kodu PIN.
  • Cyklicznie sprawdzaj swoją zdolność kredytową w agencji sporządzającej raporty kredytowe, aby upewnić się, że jest ona dokładna i nie obejmuje cudzych długów ani zobowiązań, których nie autoryzowałeś.

Zacznij już dziś robić kroki w kierunku bezpieczeństwo swoich danych on-line, aby jutro zapobiec kradzieży tożsamości!